Az együttesről

Pic 1

Az Imperatrix Együttes legfontosabb művészeti célkitűzése a középkori, reneszánsz, és a kora-barokk zenén belüli legújabb kutatások zenei kiadványainak illetve kéziratainak bemutatása. Ezek közt motiváló szerepet játszott például az angyali üdvözlet zenetörténeti forrásainak változatosságának feltárása. Az együttes alaprepertoárja így csaknem mind ősbemutatóként hangzik el, és méltán világít rá a zeneirodalom bámulatos sokszínűségére a témának akár az egyedi, akár a közkedvelt akkori változatait tekintve. Az együttes 2009 őszén alakult meg először külföldön, és 2010 januártól már Budapesten a Magyar Szentek Plébánia kórusaként. Az együttes friss magyarországi megalakulása óta már számos eseményen szerepelt, melyet honlapján (www.avemaria-ensemble.com) követhetnek is.Társuljon hozzánk, ha jó kottaolvasó, vagy lépjen be egyesületünkbe ha tetszünk!
Cégbírósági végzés - 1. oldal
Cégbírósági végzés - 2. oldal

About our music

Pic 2

The Imperatrix Ensemble is dedicated to perform music written in the Middle Ages, Renaissance, and Early Baroque,  and deliver it on the stage of today 's music world. Our musical interpretations present material like the unique and popular early variety of 'Ave Maria' poetry, or the Apocaliptic visions about the Hungarians of Bukovina, or other themes of grandeur alike. Ensemble Imperatrix was started in the Fall 2009 in Bloomington, Indiana, and continues now in Budapest, Hungary. The American branch carries on under the conduct of Mary Roosma, simultanesously, the Hungarian Branch has been formed ny Zsolt Srajber in the "Church of Hungarian Saints", "Magyar Szentek Plébánia" built as the Vatican Chapel for the Hungarian World Exhibition. Have you got good music reading skills and interested in singing of playing with us? Or you'd join our mailing list or Association?

 This website was started to call the world's attention away from the exclusive focus on Schubert's and Gounod's Ave Maria and lead into the subtlety of Ave Maria poetry, its music behind, and its origin. This repertoire of four-hundred music pieces was indeed a nice motivation to form our ensemble to turn scholarship into practice as it should always be so.

     The king of all the Ave Maria repertoire is Antoine Brumel's four part motet, which carries the full text and melody of the Sequence Ave Maria in each voices gracefully embellished. This sequence served in the early Renaissance as the ideal sample of music and text for composers to build their compositions on, until the Council banned it from use, and today's text became the mandatory standard.

     Ave Maria motets often turn into litany, or are virtual dialogues of the angel and Mary, or are creative unique poems, or especially in the Middle Ages are often acrostic, which means that each line or strophe start with the appropriate phrase, others are made for children's schooling, who, through one song not only learn singing in polyphony, but also telling each biblical event of Mary's life, while learning rhythm, and dancing, and even the alphabet.

     Welcome to the world of the origin of the theme of Annunciation in the history of music - one specialty of the wide interests of our Ensemble "Imperatrix"!